Groepsdynamiek: werken aan banden tussen buren
Op 16 november heeft het team van Community Land Trust Brussel in de polyvalente zaal van Le Nid een opleidingssessie over “groepsdynamiek” georganiseerd voor bewoners van CLTB woningen en toekomstige bewoners. Het doel van de opleiding was om het te hebben over samenwerking en solidariteit in CLTB-projecten: hoe elkaar beter te leren kennen en hoe aan collectieve projecten te werken?
Ijsbreker
De opleiding begon met twee spelletjes om het ijs te breken en elkaar te leren kennen. Het eerste spel was een “Ja of Nee”. De facilitator presenteerde zinnen waarop de groep “ja” of “nee” antwoordde door zich in de “ja”- of “nee”-zone van de zaal te positioneren. Bijvoorbeeld: “Ik hou van koken” of “Ik woon in een CLTB-project”. Het tweede spel was “hoogtes en laagtes”. Elke deelnemer deelde met de groep één positief en één negatief punt van zijn week. Voor het begin van de training werden de vergaderrollen toegewezen (facilitator, tijdbewaker en bewaarder van het visuele geheugen).
Een band creëren tussen buren
Om na te denken over het goede samenleven heeft de groep een indeling gemaakt van “gemakkelijke” naar “moeilijke” acties die kunnen worden georganiseerd om banden tussen buren te creëren. De deelnemers schreven hun ideeën op papier en rangschikten ze naar moeilijkheidsgraad. Als gemakkelijke acties beschouwde de groep bijvoorbeeld het ontmoeten van buren in gemeenschappelijke ruimten, het delen van maaltijden, het uitwisselen van ideeën en advies en het zorgen voor kinderen of huisdieren. Acties die als iets moeilijker werden beschouwd, waren vrienden worden met buren, een feestje organiseren en een boodschap sturen voor thee.
Hulpmiddelen voor het beheer van de mede-eigendom
De groep die bij de opleiding aanwezig was, heeft ook gesproken over “De stadia van het ons”, dat tot doel heeft de samenhang tussen de bewoners van elk project te verbeteren. Er zijn zes fasen: een pre-contactfase, een fusiefase, een conflictfase, een maturiteitsfase, een teamfase en een vermoeidheidsfase. Elke deelnemer koos vervolgens een stadium dat de situatie vertegenwoordigde waarin zijn mede-eigendom zich bevond. Deze keuze werd gevolgd door discussies om te begrijpen hoe men van fase naar fase moest gaan om uiteindelijk “groepsvolwassenheid” te bereiken.
Ter afsluiting van de training deelden de deelnemers een “pareltje”, een “kiezeltje” en een element dat in de volgende sessie moet worden ontwikkeld. Tenslotte ontving een vertegenwoordiger van elk CLTB-project een verklarende woordenlijst van instrumenten die tijdens de algemene vergaderingen in de mede-eigendom kunnen worden gebruikt.